PETROL TANKERLERİ ÜZERİNDEN HÜRMÜZ BOĞAZI

Prof. Dr. Beyhan Asma

Prof. Dr. Beyhan Asma

İran halkının refahı için yatırım yapacağı yerde füze top tüfek tank uçak ve insansız hava araçları yaptığını, bunları da İsrail'in ABD'nin üzerine göndermek zorunda kaldığını yaklaşık iki aydır süren İran -ABD- İsrail savaşında açık ve net gördük. Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın savunma sanayii yatırımlarına ağırlık verme kararını eleştirenler, ancak coğrafyada yaşanan acılı trajik gelinen noktada sayın Cumhurbaşkanımızın ne kadar haklı çıktığını hep beraber gördüler. Ogün İran'ın savaş sanayisine yaptığı yatırımları olmasaydı bugün İran'ı paramparça ederler silindir gibi üzerinden geçerlerdi. Dile gelen iki haftalık ateşkes kararını açıkça değerlendirmeye çalıştığım kişisel görüşlerime dayanan yazımda, savaşın asıl kaybedeni İsrail ve ABD olacak demiştim başından beri. Bunu geçmişte Irak'ta, Afganistan'da Suriye'de net gördük ve yaşadık. Müzakere masası konuşulurken ABD tarafı ben kazandım havasında olsa da görünen köy kılavuz istemez!. Yaklaşık ikinci ayına giren savaş sürecinde olduğu gibi olaylar devam ediyor da ediyor… Daha ilk anda ateşkesi ihlal eden ve masada çözüm olasılığından dahi büyük rahatsızlık duyan İsrail ise düşüncesizce gelişigüzel bildiğini okumaya devam ediyor, yani masum insanları öldürmeye devam ediyor... Ateşkes var sen de dahilsin denilse de saldırganlığını bırakmıyor.

Çağlardır devam eden dini ideolojik takıntısından dolayı hastalıklı ruhuyla savaşı zorluyor adeta. Durmayacağı da ortada açık ve net…Dolayısıyla son dakika değişikliğine kadar eller tetikte oturulacak üzerinde görüşülüp, uzlaşılması beklenen bir metin var ama uygulanabilirliği, tarafların saha gerçekliğini ne kadar anladıkları ve doğrudan niyetleri ile ilerleyen zamanlarda hep beraber göreceğiz olup biteni. Tarih tekerrürdür bundan dolayı da uzman yorumlarını dinlemek ve galaya almakta zaman zaman gerekiyor. Artık ABD ve İran açısından da bu savaş sürdürülemez son hattına gelmiş durumda… Bir yanda ABD'nin hava üstünlüğü uçakları, yeni nesil füzeleri, roketleri, bombaları, gelişmiş elektronik savaş kabiliyeti... Bir yanda Hürmüz Boğazı'ndan geçemeyen petrol ve LPG tankerleri nedeniyle yaşanan arz krizi ve uçuk piyasa fiyatları... Dünya en büyük enerji krizlerinden birini yaşıyor şu an... Trump uçak gemileri ve savaş gemilerinden oluşan dünyanın en güçlü armadasıyla Hürmüz'ü “açarsam ancak ben ben açarım” diye naraalar atıyor meydanda. Açamayınca da “Biz kendi çıkarttığımız petrolü kullanıyoruz zaten, oradan kim alıyorsa gitsin Hürmüz'ü açsın” diye konuşuyor bir yandan ama Hürmüz'ü kapatan da ABD ve İsrail'in saldırıları tabiki… Dolayısıyla dünyanın kulağı Hürmüz'de. Trump'ın kendi ülkesindeki insanlar da dahil buna ... Savaş karşıtı kendi vatandaşları her gün artmakta… Bu durumun müzakereyi artık yapılması gerekliliğine itse bile petrol tankeri ve enerji sorunları, ileri teknoloji savaş uçakları, gelişmiş roket füze ve bombalarını mağlup etti.